De vergeten reviews van het jaar

Hell Let Loose (om Ron Vorstermans)

4 uit 5 mea culpa’s

Zelden ervoeren wij den Tweede Wereldoorlog zo intensief mits ter dit bombastische multiplayergame. Ie principe is simpel: twee teams van vijftig toneelspelers vechten ie uit aan den opschuivende frontlinie ter ene gigantische schrijfmap. Den veldslag diegene daarop volgt is moeilijker uit te leggen. Oorlog is hard plusteken Hell Let Loose windt er geen doekjes wegens. Watten dit spel audiovisueel vrij letterlijk op jou afvuurt, is even beangstigend mits plechtig. Ie voortduren van jou eerste bombardement is ene soort ontgroeningsritueel. Hell Let Loose is geen creatief of uniek concept. Toneelspelers van ie gelijksoortige Squad weten watten zij kunnen vooruitzien. Ie oorverdovende vreugde is er noch minder wegens.

Ontwikkelaar: Black Matter
Platforms: pc, PS5, Xbox Series X/S

Hell Let Loose
Hell Let Loose
Hell Let Loose

Toem (om Marcel Vroegrijk)

4 uit 5 mea culpa’s

Hoe schenkkan den zwart-wit wereld van Toem zo veelkleurig aanvoelen? Dat is volledig te danken aan den heerlijk lief plusteken speels pennen dialogen plusteken den uitbundige methode waarop alles plusteken iedereen geanimeerd is. Toem is ene levende kijkdoos plusteken laat jou mits speler aan den hand van jou fotocamera den omtrek ontdekken. Er zijn ene zestal locaties diegene jou kunt opzoeken plusteken ter iedere hoek vind jou welnu weer ene markant personage diegene ene opdracht voordat jou heeft. Sommige verzoeken zijn watten obscuur, maar jou hoeft zij gelukkig noch allen ter te willigen wegens voorts te komen. Toem draait uiteindelijk wegens ie aanwakkeren van jou nieuwsgierigheid plusteken weet met simpele spelmechanieken weliswaar ene opeenstapeling holte te creëren, hoewel heb jou ter ene uur of trio à viertal welnu zo’n ietsje alles waargenomen.

Ontwikkelaar: Something Wij Made
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS5

Toem
Toem
Toem

Backbone (om Erik Nusselder)

2 uit 5 mea culpa’s

Aan ie start van ie klas stond Backbone op menig lijstje van indiegames wegens ter den gaten te liefhebben. Den combinatie van prachtige pixel-graphics plusteken ene grimmige post-noir stad vol misdaad zag er veelbelovend uit. Eerst lijkt diegene toezegging te wordt ingelost, met ene vertelsel dat hint zoals vreemdelingenhaat plusteken klassenjustitie ter dit wereld vol dieren. Indien wasbeer-detective Howard probeer jou ene vermist iemand op te treinen, maar raak jou hoewel snel verwikkeld ter ene haatdragend samenzwering. Ie is interessant, totdat den spel halverwege schielijk ene verhalende preferentie maakt diegene ie hele concept nogal op zijn kop zet. Dat is gedurfd, maar zorgt er zowel voordat dat hoewel diegene boeiende verhaallijntjes schielijk wordt vergeten. Daardoor blijf jou mits speler na den spel achter met meer vragen dan beantwoorden plusteken ene opeenstapeling half afgewerkte filosofische vragen.

Ontwikkelaar: EggNut
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One

Backbone
Backbone
Backbone

Chicory: A Colorful Tale (om Marcel Vroegrijk)

4,5 uit 5 mea culpa’s

Den spelwereld van Chicory is nipt mits diegene van Toem volledig verstoken van kleur, totdat jij daarheen met jou verfkwast verandering ter brengt. Diegene taak is best welnu overweldigend, want jou kunt letterlijk ieder scherm totdat ter detail vullen met verschillende tinten plusteken patronen. Dat is zowel gelijksoortig ene ietsje den teken diegene ie spel wil zei. Chicory gaat overheen gevoelens van burn-out, onzekerheid plusteken prestatiedrang plusteken hoe diegene zelfs den puurste plusteken schattigste personages kunnen vergiftigen. Jij moeten van den quirky schrijf- plusteken grafische stijl liefhebben, maar ie is haast onmogelijk wegens dat noch te tenuitvoerleggen. Dit maakt ie tegenstelling met den Zelda-achtige kerkers ter ie spel des te groter. Op diegene momenten is Chicory noch zo lieflijk meer: iedere kerker wordt afgesloten met ene leidinggevende diegene den donkerste porties van den psyche personifieert. Dit levert verrassend spectaculaire plusteken zelfs ene ietsje angstaanjagende baasgevechten op, mee dankzij den opzwepende maar onbehaaglijke soundtrack van Celeste-componist Lena Raine.

Ontwikkelaar: Greg Lobanov
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS5, PS4

Chicory: A Colorful Tale
Chicory: A Colorful Tale
Chicory: A Colorful Tale

Griftlands (om Erik Nusselder)

4 uit 5 mea culpa’s

Jij kunt tegenwoordig geen steen meer werpen zonder ene roguelike deck-builder te treffen, maar sommigen springen er weliswaar ter positieve zin uit. Griftland is er zo eentje, omdat den herhalende structuur van den roguelike wordt gecombineerd met verhalende elementen. Elke ‘run’ is ene avontuur, waarin jij mits premiejager Sal samenwerkt met den politie wegens ene rommel op te wentelen. Of, mits jou dat wilt, samen met diegene rommel den politie dwarszit. Verhalende missies, beloningen plusteken personages wordt willekeurig gegenereerd voordat elke run, plusteken jouw keuzes hebben zeggenschap op ie vertelsel. Vinden mensen jou lief, dan ontvang jou ene premie, maar mits zij jou haten is den straf zowel noch mals. Zowel den kaartenactie staat mits ene stulp (geen kaartenhuis), vergelijkbaar met games mits Slay the Spire. Te positie van vechten, kun jou er vaak zowel voordat schiften wegens tegenstanders te overreden met goede motieven, watten ene intact ander kaartsysteem met ene bijzonder deck activeert. Gigantisch veel preferentie plusteken uren aan strategische mogelijkheden dus, zeker omdat dat vertelsel met Sal maar één van trio speelbare campagnes is.

Ontwikkelaar: Leem Entertainment
Platforms: pc, Nintendo Switch, PS4, Xbox One

Griftlands
Griftlands
Griftlands

Opus: Weerklank of Starsong (om Erik Nusselder)

4 uit 5 mea culpa’s

Ie is haast onmogelijk wegens uit te leggen watten Opus: Weerklank of Starsong terdege maakt. Vooral noch ter één alinea. Ie is ene narratief puzzelavontuur waarin jou met ene klein soci om den ruimte reist plusteken onderweg allerlei keuzes maakt. Eentje simpel voorbeeld: jou krijgt ene uitlating van ene schip dat wegens poetsvrouw smeekt, omdat den crew haast verhongert. Help jou zij, of vlieg jou om plusteken vasthouden jou jou spaarzame middelen voordat jezelf? Indien jou zij helpt, ontvang jou misschien ene beloning, maar zij kunnen jou zowel attaques plusteken er met jou voorraad vandoor gaan. Ie doet denken aan The Banner Saga, maar dan mits sfeervol ruimte-epos zonder combat. Maar zowel met ene nog lager tempo plusteken iets te veel lore plusteken politieke plotten. Wij zijn haast aan ie einde van den alinea, maar nu weet jou nog steeds noch watten Opus nou zo terdege maakt: ie is den methode waarop hoewel diegene keuzes par op te tellen tijdens ene hartverscheurend vertelsel overheen verlies, menselijkheid plusteken den hopeloze vedette tegen ene uitgestrekte handelsmaatschappij ter ene onverschillige wereld.

Ontwikkelaar: Sigono
Platforms: Android, iOS, Nintendo Switch, pc

Opus: Echo of Starsong